Organizator konkursu: CENTROPA – ośrodek zajmujący się historią Żydów, mający swą siedzibę w Wiedniu. Polska strona: http://poland.centropa.org/?lang=2&PHPSESSID=81766bef09e20c32450ad75b1cad7d1c
Filmy powinny powstać na podstawie dawnych i współczesnych fotografii, wywiadów, innych ciekawych źródeł. Posłuż się techniką filmową lub wykorzystaj dawne fotografie.
Obejrzyj przykładowe filmy CENTROPY – są świetne (Twój nie musi być aż tak doskonałychJ). Patrz przede wszystkim w dziale Personal Story Films with English subtitles
http://centropastudent.org/?nID=77&fLang=ENG
CO MASZ ROBIĆ:
- wybierz dla siebie JEDEN z zaproponowanych tematów,
- pracujesz indywidualnie lub w małej grupie (2-3 osoby), ale nauczycielki Ewa Góra lub Aleksandra Bury chętnie udzielą Ci wsparcia (konsultacje, rozmowy, rady, sugestie, odpowiedzi na pytania i podpowiedzi ciekawych tematów, przykładowe materiały do wykorzystania …),
- film musi być nakręcony w języku angielskim lub przynajmniej z napisami w języku angielskim – ma być potem dostępny dla uczniów w innych krajach, przede wszystkim w Izraelu, Niemczech, USA i na Węgrzech,
- czas trwania filmu: od 3 do 8 minut,
- bardzo ważne: film powinien układać się w pełną historię,
- możesz wykorzystać jeden z wielu dostępnych programów takich jak: Microsoft Movie Maker, Sony Vegas, Apple iMovie, inne
- termin oddania prac konkursowych – do końca grudnia 2012 (kontakt: prof. Ewa Góra lub prof. Aleksandra Bury)
Zwycięzcy konkursu zaprezentują swoje filmy w Warszawie na spotkaniu z ambasadorem USA i przedstawicielami władz polskich.
TEMATY DO WYBORU:
1. Żydowska historia mojej miejscowości/mojego miasta.
Może to być na przykład:
a) Wędrówka szlakiem zabytków żydowskich, filmowy spacer po żydowskim Zabłociu – dzielnicy Żywca
b) Moi dawni rówieśnicy - uczniowie żydowscy w szkołach podstawowych przedwojennego Zabłocia i w naszej szkole (kontakt: wicedyrektor Aleksandra Bury)
c) … - Twoje propozycje -…
Poniżej znajduje się kilka wytycznych koniecznych do zastosowania podczas realizacji filmu:
Powinieneś zacząć od zdobycia takich informacji (kwerenda badawcza) jak:
- kiedy po raz pierwszy Żydzi przybyli do naszego miasta/ Twojej miejscowości?
- ile synagog lub innych ośrodków życia społecznego (szkoła, Dom Ludowy, stowarzyszenia) istniało w naszym mieście? Jakie?
- ile wynosiła populacja żydowska w szczytowym momencie i kiedy to było?
- kim byli najbardziej znani Żydzi pochodzący z naszego miasta lub jego okolic?
- ilu Żydów mieszka w naszym mieście/Twojej miejscowości obecnie
- jakie miejsca związane z kulturą żydowską istnieją w naszym mieście/Twojej miejscowości
obecnie?
- czym zajmowali się Żydzi mieszkający w naszym mieście/Twojej miejscowości?
- co wydarzyło się w naszym mieście/Twojej miejscowości podczas Holokaustu?
- jakie były losy Żydów mieszkających tu po Holokauście?
- jak obecnie funkcjonuje społeczność żydowska w Żywcu/Twojej miejscowości – jeśli jest (?), jak wygląda jej działalność?
Odwiedź miejsca żydowskie w mieście/Twojej miejscowości. Gromadź tam materiał z aparatem fotograficznym albo z kamerą w ręku. Dotrzyj do fotografii, dokumentów (archiwum miejskie, muzeum, inne)…
Przygotuj skrypt - scenariusz Twojego powstającego filmu. To jest nieobowiązkowe, ale bardzo pomoże Ci w działaniach. Przykład takiego skryptu (2 strony) dostępny u prof. Ewy Góry lub wicedyrektor Aleksandry Bury
Uwaga odnośnie źródeł: możesz wykorzystywać także strony internetowe, ale tylko te na odpowiednim poziomie; na końcu filmu musisz podać o nich informacje.
Na końcu filmu zamieść także listę nazwisk wszystkich osób, które brały udział w realizacji projektu oraz złóż podziękowania tym, którzy udostępniali Ci materiały, w jakikolwiek inny sposób pomogli Ci w realizacji zadania konkursowego.
2. Opowieść mieszkańca mojej miejscowości ocalałego z Holokaustu.
Przykład dostępny u prof. Ewy Góry lub wicedyrektor Aleksandry Bury.
Wszelkich potrzebnych informacji i pomocy udziela także prof. Piotr Rypień.