Rozdział I

NAZWA I TYP SZKOŁY, JEJ CELE I ZADANIA

 

§1

 

Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Mikołaja Kopernika w Żywcu - Liceum Ogólnokształcące.

§2

 

Szkoła jest publiczną średnią szkołą ogólnokształcącą - w rozumieniu art.7 ustawy o systemie oświaty z dn.7.09.1991 r.

§3

 

Cele i zadania szkoły sformułowane w oparciu o zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa oraz zobowiązania wynikające z Konstytucji, z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r.

  1. Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów ze szczególnym uwzględnieniem uniwersalnych wartości etycznych, zasad solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
  2. Umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
  3. Umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
  4. Umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów (koła zainteresowań, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz możliwość ukończenia szkoły w skróconym czasie).
  5. Umożliwienie absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
  6. Wykonywanie zadań opiekuńczych zgodnie z planem pracy wychowawczo-opiekuńczym szkoły:
  1. objęcie opieką uczniów przebywających w szkole podczas zajęć obowiązkowych, ponadobowiązkowych i pozalekcyjnych przez nauczycieli oraz personel pomocniczy,
  2. zasady opieki nad uczniem podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek regulują odrębne przepisy,
  3. jedną z podstawowych form opieki nad uczniami w szkole są dyżury nauczycielskie - porządek, czas i miejsce pełnienia tych dyżurów ustala dyrektor szkoły.

 

 

Rozdział II

PROWADZENIE SZKOŁY

 

§4

 

Organem prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe w Żywcu, a nadzór sprawuje Bielsko-Bialska Delegatura Nadzoru Pedagogicznego przy Śląskim Kuratorium Oświaty w Katowicach.

 

Rozdział III

ORGANY SZKOŁY ORAZ ICH ZADANIA

 

§5

  1. Organami szkoły są:
  1. Każdy organ musi mieć:
  1. możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i w "Statucie szkoły",
  2. zapewnioną bieżącą informację o podejmowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach innych organów.
  1. Zasady współdziałania poszczególnych organów szkoły zawarte są w ich regulaminach, zaś funkcję koordynacyjną sprawuje dyrektor szkoły.
  2. Sytuacje konfliktowe pomiędzy poszczególnymi organami szkoły powinny być rozwiązywane na drodze wzajemnych konsultacji i porozumień wewnątrz szkoły.
  1. Dla ich rozstrzygnięcia dyrektor szkoły lub rada pedagogiczna powołują komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele:
  1. W skład komisji nie mogą wchodzić przedstawiciele stron konfliktu.
  2. W przypadku niezadowolenia jednej ze stron konfliktu z wyników prac komisji może się ona zwrócić z wnioskiem o ponowne jego rozstrzygnięcie do organu prowadzącego szkołę.
  1. Dopuszcza się możliwość utworzenia rady szkoły.

Powstanie rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:

Tryb powołania i formy działalności będą określone zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o systemie oświaty.

  1. Zadania rady szkoły pełni rada pedagogiczna, która zasięga opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.

Dotyczy to w szczególności:

 

§6

  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi. Dyrektor szkoły:
  1. kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
  2. sprawuje nadzór pedagogiczny,
  3. sprawuje opiekę nad uczniami,
  4. realizuje uchwały rady pedagogicznej,
  5. organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły i za nią odpowiada,
  6. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  7. przyznaje nagrody i wymierza kary wszystkim pracownikom szkoły,
  8. posiada prawo do skreślenia ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
  1. Dyrektor szkoły przy wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim oraz zespołem kierowniczym, który może powstać do celów doradczych i opiniujących. W skład zespołu kierowniczego wchodzą: dyrektor, wicedyrektorzy, przedstawiciele związków zawodowych, rady pedagogicznej oraz pedagog szkolny.

§7

  1. W szkole tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
  1. dwu wicedyrektorów,
  2. w miarę możliwości finansowych przewiduje się utworzenie stanowiska wicedyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych,
  1. Zakres kompetencji przypisanych do konkretnego stanowiska określają ustalone przez dyrektora przydziały czynności.

§8

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który prowadzi zebrania i odpowiada za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
  4. Kompetencje rady pedagogicznej:
  1. zatwierdzenie planów pracy szkoły,
  2. zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
  4. ustalanie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
  1. Rada pedagogiczna opiniuje:
  1. organizację pracy szkoły (rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych),
  2. wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
  3. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  4. propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.
  1. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły bądź projekt jego zmian.
  2. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły.
  3. Rada pedagogiczna może występować do dyrektora szkoły o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
  4. Zasady działania rady pedagogicznej określa regulamin (zał. nr 1).

§9

  1. Samorząd uczniowski jest organem, który reprezentuje młodzież całej szkoły.
  2. Samorząd ma prawo przedstawiać radzie pedagogicznej, dyrektorowi, radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły.
  3. Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym (zał. nr 2).

§10

  1. Rada rodziców jest statutowym organem szkoły wybranym do reprezentowania ogółu rodziców dla rozwiązywania istotnych spraw, dotyczących całokształtu funkcjonowania szkoły.
  2. Dotyczy to w szczególności:
  1. zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych szkoły i klasy,
  2. regulaminu oceniania, klasyfikowania, promowania, zasad przeprowadzania egzaminów oraz trybu odwoławczego od ustalonych przez radę pedagogiczną ocen,
  3. wyrażania i przekazywania dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły i nauczycieli.
  1. Rada może prowadzić działalność gospodarczą, gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  2. Radę rodziców stanowią przedstawiciele rad rodziców wszystkich klas.
  3. Zasady funkcjonowania rady rodziców określa regulamin (zał. nr 3).

§11

  1. Rodzice współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci poprzez:
  1. uczestniczenie w zebraniach rodziców,
  2. współpracę trójek klasowych z wychowawcami oraz nauczycielami w danej klasie,
  3. spotkania rady rodziców z dyrektorem i radą pedagogiczną,
  4. kontakty indywidualne z wychowawcą i nauczycielami.
  1. Rodzice mają prawo do:
  1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych szkoły i danej klasy,
  2. znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania, promowania oraz zasad przeprowadzania egzaminów,
  3. rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
  4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
  5. wyrażania i przekazywania dyrektorowi, radzie pedagogicznej oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły i nauczycieli.
  1. Szkoła organizuje stałe spotkania z rodzicami, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy dydaktyczno-wychowawcze (spotkania takie nie powinny być organizowane rzadziej niż raz na kwartał).
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna, rodzice wraz z uczniami lub nauczyciel mają prawo do wnioskowania do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy i nauczyciela przedmiotu. Decyzję taką podejmuje dyrektor po konsultacjach prowadzonych w wyniku wpłynięcia wniosku. Nadrzędną motywacją przy podejmowaniu takiej decyzji jest dobro uczniów. Zmiana może nastąpić z końcem semestru lub roku szkolnego.
  3. Rodzice:
  1. zapewniają dziecku niezbędne przybory szkolne, podręczniki, zeszyty umożliwiające prawidłowe uczestnictwo w zajęciach szkolnych,
  2. umożliwiają dziecku regularne uczęszczanie do szkoły, a w razie przedłużającej się nieobecności powiadamiają wychowawcę o jej przyczynach.,
  3. obowiązkowo uczestniczą w wywiadówkach i innych spotkaniach organizowanych przez wychowawcę lub dyrektora szkoły.

 

 

Rozdział IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

 

§12

  1. Organizacja roku szkolnego przebiega zgodnie z wytycznymi MEN i wewnętrznymi ustaleniami szkoły uzgodnionymi z organem prowadzącym szkołę.
  2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 15 maja każdego roku, na podstawie planu nauczania. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
  3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

§13

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział (klasa) liczący 25-35 uczniów. Zajęcia w oddziale realizowane są zgodnie z obowiązującym planem nauczania.
  2. Tygodniowy rozkład zajęć ustala dyrektor szkoły w oparciu o arkusz organizacyjny, biorąc pod uwagę zasady ochrony i higieny pracy ucznia.

§14

  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

§15

 

Dyrektor szkoły może dokonać podziału na grupy na zajęciach z niektórych przedmiotów, biorąc pod uwagę przepisy wykonawcze i uwzględniając środki finansowe posiadane przez szkołę.

§16

  1. Czas trwania nauki w Liceum Ogólnokształcącym, zgodnie z zarządzeniem MEN o ramowych planach nauczania wynosi 4 lata, czas trwania nauki w Liceum dla Dorosłych 3 lata. Świadectwo maturalne uprawnia do podjęcia studiów na wyższych uczelniach.
  2. Liceum Ogólnokształcące posiada następujące profile kształcenia: podstawowy, humanistyczny, biologiczno-chemiczny i matematyczno-fizyczny.
  3. Profile nauczania ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, zgodnie z potrzebami środowiska.

 

 

§17

  1. Biblioteka szkolna jest pracownią powołaną do realizacji programów nauczania i wychowania oraz służy kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli.
  2. Biblioteka szkolna jest równocześnie pracownią interdyscyplinarną, ośrodkiem informacji, kultury i rekreacji w szkole.
  3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
  4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć szkolnych i po ich zakończeniu w okresie od 1 września do połowy czerwca (korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę).
  5. Funkcjonowanie biblioteki wymaga:
  1. poszerzania zbioru książek,
  2. opracowywania zbioru książek,
  3. zatrudnienia odpowiedniej ilości kwalifikowanych pracowników,
  4. posiadania pomieszczeń na wypożyczalnię, czytelnię, magazyn,
  5. ciągłego finansowania w celu zakupu i konserwacji księgozbioru.
  1. Biblioteka szkolna działa wg regulaminu (zał. nr 44).
  2. Zadania nauczyciela-bibliotekarza:
  1. praca pedagogiczna:
  1. praca techniczna:

§18

 

Szkoła zapewnia uczniom w miarę możliwości warunki spożycia co najmniej jednego posiłku w stołówce szkolnej.

§19

 

Za zgodą dyrektora szkoły zakłady kształcenia nauczycieli oraz uczelnie wyższe kształcące nauczycieli mogą zawierać z nauczycielami szkoły umowę o odbywaniu praktyk pedagogicznych przez słuchaczy tego zakładu lub uczelni.

§20

  1. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród młodzieży albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w ust.1, wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

 

§21

 

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

 

Rozdział V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

 

§22

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

§23

 

Zadania oraz uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela.

Zadania nauczyciela.

  1. Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych mu przedmiotach, klasach i grupach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły.
  2. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej. Wnioskuje o jego wzbogacenie lub modernizację do organów kierowniczych szkoły.
  3. Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
  4. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
  5. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.
  6. Informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów.
  7. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego i szkoleniach organizowanych przez szkołę i instytucje wspomagające szkołę.
  8. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub koła zainteresowań.

 

Uprawnienia nauczyciela.

  1. Decyduje w sprawach doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
  2. Jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół - decyduje o treści zajęć koła lub zespołu.
  3. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów.
  4. Ma prawo wpływać na ocenę z zachowania uczniów poprzez zgłaszanie uwag o zachowaniu ucznia do wychowawcy.
  5. Na prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

 

Odpowiedzialność nauczyciela.

  1. Służbowo przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za:
  1. poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz w klasach i grupach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działał,
  2. stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.
  1. Służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:
  1. tragiczne skutki wynikłe z braku jego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozalekcyjnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,
  2. nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
  3. zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

§24

  1. Nauczyciele przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
  2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący, powołany przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z danym zespołem.
  3. Zespoły działają według opracowanych planów pracy.
  4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
  1. korelacja treści nauczania,
  2. współpraca nauczycieli w zakresie uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania,
  3. opracowanie kryteriów oceniania oraz badania wyników nauczania,
  4. organizowanie pomocy dla nauczycieli początkujących,
  5. opiniowanie przygotowanych w szkole eksperymentalnych i innowacyjnych programów nauczania,
  6. dokształcanie nauczycieli.

§25

  1. Dyrektor szkoły powierza każdą klasę szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli, uczących w tej klasie, zwanemu wychowawcą.
  2. W przypadkach szczególnych (np. przy niewielkim stażu pracy nauczyciela) dopuszcza się możliwość powierzenia zadań wychowawcy dwu nauczycielom.
  3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby wychowawca prowadził swoją klasę przez cały tok nauczania.

 

Zadania nauczyciela - wychowawcy.

  1. Programuje i organizuje proces wychowania, a w szczególności:
  1. tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
  2. rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, także między wychowawcami a społecznością szkoły,
  3. przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu - przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności.
  1. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami wymagającymi szczególnej troski dydaktycznej i wychowawczej.
  2. Ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy.
  3. Informuje o przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku) przez wezwanie rodziców lub prawnych opiekunów odnotowane w dzienniku lekcyjnym i stwierdzone ich podpisem albo wysłanie informacji listem poleconym.
  4. Współdziała z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców.
  5. Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

 

 

Uprawnienia nauczyciela - wychowawcy.

  1. Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.
  2. Ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od kierownictwa szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.
  3. Ustala projekt oceny z zachowania swoich wychowanków.
  4. Ma prawo ustanowić (przy współpracy z klasową i szkolną radą rodziców) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.
  5. Ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psycho-społecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i kierownictwa szkoły.

 

 

Odpowiedzialność nauczyciela - wychowawcy.

Identycznie jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:

  1. Służbowo przed dyrektorem szkoły za osiągnięcia celów wychowania w swojej klasie.
  2. Za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół realizacji programu i identyfikacji ze szkołą.
  3. Za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków, będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.

§26

  1. Ważną funkcję wychowawczą pełni pedagog szkolny, który jako rzecznik praw dziecka, wspomaga proces wychowawczo-opiekuńczy poprzez kontakt z wychowawcami, rodzicami i uczniem.
  2. Swoje zadania pedagog szkolny realizuje poprzez:
  1. pedagogiczne doradztwo indywidualne,
  2. doradztwo wychowawcze,
  3. obserwacje i wywiady środowiskowe,
  4. preorientację zawodową,
  5. współpracę z instytucjami i organizacjami zainteresowanymi problematyką opiekuńczą i wychowawczą,
  6. roztoczenie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, organizację indywidualnego toku nauczania.

 

 

Rozdział VI

UCZNIOWIE SZKOŁY

 

§27

  1. Do Liceum Ogólnokształcącego mogą uczęszczać uczniowie w zasadzie od 15 roku życia, bezpośrednio po ukończeniu szkoły podstawowej nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia.

§28

 

Prawa i obowiązki ucznia.

  1. Uczeń ma prawo do:
  1. zdobywania wiedzy przy pomocy nauczyciela i jej poszerzania, do twórczych poszukiwań intelektualnych, może wyrażać wątpliwości, własne sądy oraz prowadzić dyskusję z treściami zawartymi w podręczniku i przekazywanymi przez nauczyciela,
  2. rozwijania swoich zainteresowań i pogłębiania wiedzy poprzez udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, organizowanych przez szkołę zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  3. poszanowania jego godności osobistej, życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym przez nauczycieli, wszystkich pracowników szkoły i kolegów,
  4. opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa w czasie zajęć szkolnych,
  5. prezentowania swego dorobku wykraczającego poza ramy programu szkolnego,
  6. sprawiedliwej i obiektywnej, jawnej i przeprowadzanej na bieżąco oceny swego stanu wiedzy i umiejętności,
  7. umotywowanej przez nauczyciela oceny i odwołania się od oceny semestralnej (sposób odwoływania się regulują odrębne przepisy zawarte w regulaminie oceniania),
  8. pomocy w przypadku trudności w nauce,
  9. korzystania za zgodą dyrekcji z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, biblioteki, pomocy naukowych podczas zajęć lekcyjnych i w miarę możliwości szkoły także w czasie zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych,
  10. ubiegania się o pomoc materialną w formie stypendium, zapomogi, dopłaty do wycieczek - w miarę możliwości finansowych szkoły,
  11. wypoczynku na przerwach oraz w czasie ferii i przerw świątecznych w miarę możliwości nie należy na czas wypoczynku zadawać powtórek, obszernych prac pisemnych itp.,
  12. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
  13. informowania osób upoważnionych - wychowawców, pedagoga szkolnego lub wybranych nauczycieli (przy zachowaniu pełnej tajemnicy z ich strony) o swoich kłopotach osobistych, rodzinnych, materialnych,
  14. zgłaszania 2-krotnego nieprzygotowania w semestrze w przypadku przedmiotów nauczania w wymiarze powyżej 2 godzin, zaś w przypadku przedmiotów do 2 godzin tygodniowo do jednokrotnego nieprzygotowania w semestrze. Niniejszy podpunkt nie dotyczy:
  1. Przygotowanie do olimpiad przedmiotowych, bezpośrednio przed eliminacjami, daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi z innych przedmiotów i do dni wolnych od zajęć w szkole (1 - 3), w przypadku uczestniczenia w dalszych etapach: 1 - 2 tygodnie.
  2. W wypadkach zaległości spowodowanych dłuższą nieobecnością nauczyciela, ich nadrabianie powinno odbywać się w porozumieniu z uczniami.
  3. Uczniowie mają prawo do tego, aby w szkole przestrzegano następujących przepisów, dotyczących zadań klasowych, powtórek itp.:
  1. w tygodniu powinny być najwyżej dwa zadania klasowe, sprawdziany pisemne lub powtórki ustne - obejmujące większą partię materiału
  2. terminy zadań i powtórek są wpisywane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem i zapowiadane uczniom,
  3. zadania klasowe winny być poprawione w terminie dwutygodniowym, omówione i dane uczniom do wglądu,
  4. krótki sprawdzian wiadomości ustny lub pisemny, obejmujący materiał zrealizowany na trzech ostatnich lekcjach (maksimum) może być przeprowadzony bez zapowiedzi lub z jednodniowym wyprzedzeniem. Takie sprawdziany winny być poprawione w ciągu 7 dni i dane uczniom do wglądu,
  5. należy przestrzegać zasady, aby w danym dniu miał miejsce tylko jeden sprawdzian wiadomości - obejmujący znaczną część materiału.
  1. Uczeń ma prawo do inicjatywy społecznej i obywatelskiej, może należeć do wybranej przez siebie organizacji społecznej, sportowej itp. W przypadku organizacji pozaszkolnej - za wiedzą i zgodą rodziców.
  2. Uczeń klasy pierwszej, który nie otrzymał promocji do klasy drugiej, na pisemną prośbę może powtarzać klasę pierwszą, przy czym, jeżeli w przedmiotach kierunkowych otrzymał niskie oceny, nie może kontynuować nauki w klasie sprofilowanej.
  3. Uczeń ma obowiązek:
  1. przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły,
  2. uczyć się rzetelnie i systematycznie, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, wykonywać zadania domowe, jak najlepiej wykorzystywać czas i warunki do nauki, systematycznie uczęszczać na lekcje,
  3. chronić własne życie i zdrowie, dbać o bezpieczeństwo swoich kolegów,
  4. godnie reprezentować szkołę,
  5. odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły,
  6. szanować poglądy i przekonania, uznawać wolność i godność osobistą innych,
  7. dbać o czystość mowy ojczystej,
  8. dbać o ład, porządek i higienę oraz wspólne dobra materialne (sprzęt, meble, urządzenia, pomoce naukowe itp.),
  9. poznać historię szkoły, postać jej patrona a także postacie wybitnych nauczycieli i uczniów,
  10. szanować symbole szkoły,
  11. kultywować tradycje szkoły,
  12. podkreślać uroczystym strojem święta państwowe i szkolne,
  13. być czysto i schludnie ubranym, dostosować ubiór do wymogów szkolnych, nosić ubiory w kolorach stonowanych, spokojnych, odpowiadających miejscu, w którym uczeń przebywa. Podczas uroczystości szkolnych obowiązuje ucznia strój galowy w kolorach czerń-biel, granat-biel, popiel-biel; noszenie do szkoły ekstrawaganckiego ubioru i uczesania nie jest wskazane,
  14. posiadać obuwie zmienne i korzystać z niego.
  1. Palenie przez ucznia tytoniu, picie alkoholu jest zabronione na terenie szkoły i w miejscach publicznych.
  1. Używanie narkotyków lub innych środków odurzających jest surowo zabronione. Złamanie w/w zakazów stanowi poważne wykroczenie przeciwko statutowi szkoły.
  2. Nieusprawiedliwione godziny oraz spóźnienia obniżają ocenę z zachowania.
  1. Podstawą do usprawiedliwienia nieobecności w szkole jest zwolnienie lekarskie lub prośba rodziców (w terminie do 2 tygodni rodzic osobiście usprawiedliwia nieobecności dziecka u wychowawcy).

Nieobecności na pierwszych lekcjach mogą być usprawiedliwione w wypadku spóźnienia pociągu lub autobusu.

Zwolnienia z pojedynczych lekcji w danym dniu uwzględnione są tylko w przypadku osobistego zgłoszenia się rodzica w danym dniu lub wcześniej.

W przypadku:

dyrekcja w terminie wyznaczonym przeprowadza rozmowę ostrzegawczą z uczniem w obecności jego rodziców, a w razie ponownego wystąpienia powyższych uchybień następuje skreślenie z listy uczniów.

§29

  1. Nagrodę może uzyskać zespół klasowy, zespół uczniów oraz uczeń.
  2. Nagroda może być przyznana za:
  1. Nagroda może być udzielona w następującej formie:
  1. pochwała wychowawcy udzielona indywidualnie lub na forum klasy,
  2. pochwała dyrektora szkoły, samorządu klasowego lub szkolnego udzielona indywidualnie, wobec klasy, całej społeczności uczniowskiej (apel, radiowęzeł), wobec rady pedagogicznej, rodziców,
  3. list pochwalny do rodziców,
  4. nagroda rzeczowa: dyplom, książka lub inne,
  5. wpis do "Złotej księgi" (w klasach I-III - średnia ocen co najmniej 5,0 i zachowanie wzorowe; absolwenci - średnia ocen co najmniej 4,8 i zachowanie wzorowe),
  6. stypendium naukowe,
  7. nagroda pieniężna ustanowiona przez sponsorów,
  8. nagroda dyrektora.
  1. Nagroda może być przyznana na wniosek danej osoby, organizacji młodzieżowej, instytucji lub zespołu osób po odpowiednim udokumentowaniu.
  2. Decyzję o przyznaniu nagrody i jej rodzaju podejmuje rada pedagogiczna i samorząd szkolny. Decyzję o pochwałach wychowawcy lub dyrektora - wychowawca lub dyrektor.
  3. Wszelkie osiągnięcia i sukcesy uczniów na szczeblu szkoły lub innym winny być podane do wiadomości społeczności uczniowskiej.
  4. Fakt uzyskania odpowiedniej nagrody winien być odnotowany w dokumentach danej klasy lub szkoły.

§30

  1. Karę może otrzymać zespół klasowy, zespół uczniów oraz uczeń.
  2. Społeczność szkolna karze ucznia za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły, zarządzeń osób, organizacji lub instytucji, upoważnionych do wydawania takowych, naruszenie przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych, udokumentowanych faktami oraz odpowiednim orzeczeniem, a w szczególności za :
  1. stwierdzoną nieusprawiedliwioną absencję,
  2. systematyczne spóźnienia,
  3. używanie alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających, palenie papierosów,
  4. brutalne zachowanie się wobec drugich osób,
  5. używanie wulgarnego języka,
  6. wszelkie czyny, które noszą znamiona wandalizmu, chuligaństwa itp.,
  7. kradzież,
  8. zakłócanie toku lekcyjnego.
  1. Kara może być udzielona w następującej formie:
  1. upomnienie lub nagana udzielona przez dyrektora szkoły, wychowawcę, samorząd szkolny lub klasowy - indywidualnie, wobec całej klasy, rady pedagogicznej, całej społeczności uczniowskiej,
  2. upomnienie lub nagana udzielona ustnie lub pisemnie przez radę pedagogiczną w okolicznościach wymienionych wyżej,
  3. obniżenie oceny ze sprawowania,
  4. zawieszenie w pełnieniu funkcji społecznych lub pozbawienie prawa do nieprzygotowania,
  5. zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych lub do reprezentowania szkoły na zewnątrz (okresowo lub stale),
  6. zawieszenie w zajęciach obowiązkowych,
  7. przeniesienie do innej szkoły,
  8. w przypadku bardzo poważnych wykroczeń przeciw regulaminowi i statutowi szkoły oraz naruszenia zasad etyczno-moralnych, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o skreśleniu z listy uczniów,
  9. w przypadku indywidualnym - zastosowanie przepisów z innych zarządzeń szkolnych.
  1. W przypadku stwierdzonego i udowodnionego stosowania przemocy, dręczenia fizycznego i psychicznego - ze strony ucznia względem innego ucznia, rada pedagogiczna karze winnego relegowaniem ze szkoły. W razie braku bezpośrednich dowodów, przy poszlakach wskazujących na tego typu zachowania, sprawę kieruje się do wydziału d/s nieletnich.
  2. Kara może być zawieszona przez udzielającego na prośbę zainteresowanego lub złożenie poręczenia przez odpowiednią organizację społeczną, samorządową, młodzieżową, wychowawcę bądź rodziców.
  3. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
  4. W przypadkach szczególnych rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły do skreślenia ucznia z listy uczniów
  5. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
  6. Uczeń, jego rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo w zależności od rangi kary odwołać się do wychowawcy lub dyrektora szkoły ustnie lub pisemnie w terminie do 3 dni.

 

 

Rozdział VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§31

 

Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia, zgodnie z art.67, ust.1 ustawy, a ponadto:

§32

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowych.
  2. Zespół Szkół Ogólnokształcących posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jej skład.
  3. Na świadectwach i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół używa się pieczęci z nazwą danej szkoły; a nazwa Zespołu Szkół umieszczona jest na pieczęci urzędowej głównej.

§33

 

Szkoła posiada sztandar oraz stosuje własny ceremoniał szkolny.

Tradycje i ceremoniał szkolny.

  1. Uczeń ma obowiązek poznania historii szkoły, postaci jej patrona, a także postaci wybitnych nauczycieli i wychowawców.
  2. Uczniowie są zobowiązani do szanowania symboli szkoły.
  3. Uczniowie mają obowiązek kultywować tradycje szkoły, wzbogacać ceremoniał i uroczystości szkolne.
  4. Do obowiązków ucznia należy podkreślanie uroczystym strojem szkolnym znaczenia świąt państwowych i szkolnych.
  5. Uczeń ma prawo i zaszczyt reprezentować szkołę na zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych i oświatowych.
  6. Zaszczytnym prawem wzorowego ucznia jest występowanie w poczcie sztandarowym szkoły.
  7. Kandydaci do klasy pierwszej każdego roku szkolnego składają na sztandar szkoły następujące ślubowanie:

My - uczniowie klas pierwszych,

wstępujący w progi Liceum Ogólnokształcącego,

świadomi powagi chwili,

stajemy przed historycznym sztandarem szkoły

i uroczyście ślubujemy:

strzec honoru szkoły,

stać się godnym jej szczytnych tradycji,

kształtować swoje umysły i charaktery tak,

by w przyszłości mogła być z nas dumna,

-ślubujemy-

szanować tradycje naszego narodu,

rozwijać w sobie postawę obywatelską,

być wiernym ideałom humanizmu

-ślubujemy-

pamiętając o tym, że na naszą naukę

i wychowanie składa się trud nauczycieli

i rodziców, ślubujemy nie zawieść pokładanego w nas zaufania

i starać się odpowiedzieć na ten trud

wysiłkiem naszych umysłów i serc

-ślubujemy-

§34

Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji oraz prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy. Majątek szkoły i fundusze tworzą:

  1. Środki budżetowe pochodzące od organu prowadzącego szkołę,
  2. Dochody z urządzanych przez szkołę imprez,
  3. Dotacje, darowizny i subwencje otrzymane przez szkołę,
  4. Środki wypracowane po powołaniu fundacji pomocy szkole,
  5. Inne dochody z działalności usługowo-gospodarczej.

§35

 

W przypadku konieczności dokonania zmian w statucie szkoły - na wniosek jednego z organów szkoły, a przy akceptacji pozostałych organów - przewiduje się opracowanie propozycji przez radę pedagogiczną, pełniącą obowiązki rady szkoły. Organ prowadzący szkołę - Starostwo Powiatowe weryfikuje zgodność ustaleń statutu z przepisami prawa.

§36

  1. Znajomość statutu jest prawem i obowiązkiem nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów oraz rodziców.
  2. Przestrzeganie postanowień statutu jest obowiązkiem całej społeczności szkolnej oraz rodziców.

 

 

 

ZAŁĄCZNIKI

 

  1. Regulamin rady pedagogicznej.
  2. Regulamin samorządu uczniowskiego.
  3. Regulamin rady rodziców.
  4. Regulamin biblioteki.
  5. Zasady rekrutacji uczniów do szkoły.
  6. Wewnątrzszkolny regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
  7. Wewnątrzszkolny program wychowawczy.
  8. Regulamin oceniania zachowania uczniów.

 

 

 

REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ

 

  1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który prowadzi zebrania i odpowiada za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
  2. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej. Mogą to być na przykład:
  1. pracownicy ekonomiczni, administracyjni i obsługi szkoły,
  2. przedstawiciele rodziców (rady rodziców),
  3. przedstawiciele samorządu uczniowskiego, organizacji społecznych działających na terenie szkoły, młodzieży,
  4. pracownicy powołani do sprawowania opieki higieniczno-sanitarnej nad uczniami,
  5. przedstawiciel zakładu pracy, z którym szkoła współpracuje,
  6. przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń społecznych, oświatowych czy pedagogicznych itp.
  1. Rada obraduje na zebraniach plenarnych, które są organizowane:
  1. przed rozpoczęciem roku szkolnego,
  2. w semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
  3. w razie bieżących potrzeb.
  1. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
  1. przewodniczącego,
  2. organu prowadzącego szkołę,
  3. co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  1. Zebrania rady są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  2. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwał rady pedagogicznej, jeżeli stwierdza, że są one niezgodne z przepisami prawa.
  3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków. Głosowanie może być jawne lub tajne, o czym każdorazowo decyduje rada pedagogiczna.

 

 

 

REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

 

  1. Zasady funkcjonowania samorządu uczniowskiego

§1

 

Regulamin samorządu uczniowskiego jest kodeksem postępowania, stosowanych zasad i form działania samorządu uczniowskiego obowiązującym na terenie całej szkoły i dotyczącym całej społeczności szkolnej oraz rodziców, których dzieci uczęszczają do Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Żywcu.

§2

  1. Wszyscy uczniowie szkoły należą do samorządu szkolnego a uczniowie poszczególnych klas do samorządu klasowego.
  2. Najwyższą władzą samorządu klasowego są wszyscy uczniowie wchodzący w skład danej klasy.
  3. Najwyższą władzą samorządu szkolnego jest zebranie przedstawicieli klas.
  4. Pracą klasy kieruje samorząd klasowy, którego skład i formę wyboru ustalają uczniowie danej klasy w porozumieniu z wychowawcą klasy w terminie do 15 września.
  5. Szkolny samorząd uczniowski kieruje samorządami klasowymi w sprawach ogólnoszkolnych.

§3

  1. Kadencja samorządów trwa 1 rok. Uczeń może pełnić tę samą funkcję nie dłużej niż 3 kadencje.
  2. Pozbawienie ucznia funkcji w samorządzie może nastąpić w następujących przypadkach:
  1. dobrowolna rezygnacja ucznia z powierzonej funkcji,
  2. zgłoszenie wotum nieufności i przegłosowanie go większością głosów w obecności co najmniej 2/3 uczniów klasy lub przez samorząd szkolny.
  1. Propozycję wotum nieufności może wnieść:
  1. w przypadku samorządu klasowego - wychowawca lub uczeń klasy.
  2. w przypadku samorządu szkolnego - opiekun lub uczeń szkoły.
  1. O wszystkich zmianach w samorządzie szkolnym jej przewodniczący informuje na bieżąco całą społeczność uczniowską i opiekuna.
  2. W każdym roku szkolnym samorząd szkolny wybiera spośród członków rady pedagogicznej swojego opiekuna, zgłaszając ten fakt dyrektorowi szkoły i całej społeczności uczniowskiej.

§4

  1. Plan pracy przygotowuje samorząd szkolny, zostaje on zatwierdzony na pierwszym zebraniu samorządu po wyborach.
  2. Za przebieg realizacji przyjętego planu odpowiedzialny jest samorząd szkolny.
  3. Plan pracy powinien być zgodny z postanowieniami statutu i regulaminów obowiązujących w szkole.

 

 

  1. Zasady powoływania szkolnego samorządu uczniowskiego

 

§5

  1. Liczebność i skład szkolnego samorządu uczniowskiego.

 

Skład:

§6

  1. Ordynacja wyborcza do szkolnego samorządu uczniowskiego.
  1. wszyscy uczniowie mają prawo wyborcze, prawo zgłoszenia kandydatów oraz prawo kandydowania,
  2. każda klasa ma prawo zgłosić od 1 do 3 kandydatów,
  3. kandydaci muszą wyrazić zgodę na udział w wyborach i pełnienie funkcji,
  4. wybory odbywają się na zebraniu przedstawicieli klas w liczbie do 4,
  5. zebranie prowadzi wybrany przedstawiciel młodzieży,
  6. formę zgłaszania kandydatów i głosowania ustala się na początku zebrania,
  7. przedstawiciele klasowi na pierwszym zebraniu wybierają przewodniczącego, a przewodniczący wybiera samorząd szkolny i przedstawia go do akceptacji ogółu zebranych,
  8. wyniki wyborów ogłoszone zostają nie później niż 3 dni po wyborach,
  9. jeżeli nowo wybrany przewodniczący pełni inną funkcję na terenie szkoły lub klasy, musi się jej zrzec.
  1. Wybory zwołuje przewodniczący poprzedniej kadencji samorządu szkolnego w terminie do 15 października. Kampania wyborcza rozpoczyna się od 1 października i trwa do dnia poprzedzającego wybory.

 

  1. Postanowienia końcowe

§7

  1. Za zorganizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce uczniom słabym odpowiadają samorządy klasowe oraz samorząd szkolny przy sprawowaniu nadzoru poprzez wychowawcę klasy lub poszczególnych nauczycieli.
  2. Uczeń mający kłopoty w nauce musi sam wykazać inicjatywę i chęć korzystania z udzielanej mu pomocy.

 

§8

  1. Samorząd szkolny jako przedstawiciel uczniów ma prawo wnioskować do dyrektora w sprawie nagród dla ucznia.
  2. Samorząd szkolny ma prawo wnioskować do dyrektora w sprawach kar dla uczniów za nieprzestrzeganie regulaminu.
  3. Samorząd szkolny ma prawo składać na ręce dyrektora wnioski od poszczególnych samorządów klasowych, które dotyczą poręczenia lub odwołania od decyzji wychowawcy lub poszczególnych nauczycieli i pracowników szkoły.

§9

 

Imprezy kulturalno-oświatowe i rozrywkowe organizowane przez samorząd szkolny lub inne organizacje istniejące na terenie szkoły, muszą prezentować odpowiedni poziom przygotowania i przebiegu, posiadać opiekuna i być uzgodnione z wychowawcą, dyrektorem szkoły z odpowiednim wyprzedzeniem.

 

§10

 

Konflikty i spory powinny być załatwiane na terenie szkoły na drodze wzajemnego porozumienia i poszanowania godności osobistej stron.

§11

 

Szczegółowe prawa i obowiązki ucznia, stosowane kary i nagrody oraz formy odwoływania od nich są zamieszczone w załączniku do niniejszego regulaminu.

 

 

 

REGULAMIN RADY RODZICÓW

 

  1. Zasady funkcjonowania rady rodziców

§1

Regulamin rady rodziców reguluje zasady i formy działania rady rodziców, która działa w oparciu o przedstawicieli reprezentujących poszczególne klasy i dotyczy rodziców, których dzieci uczęszczają do Liceum Ogólnokształcącego.

§2

  1. Kadencja rady rodziców trwa 3 lata.
  2. Rada na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona prezydium.
  3. Prezydium rady stanowią: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik oraz przewodniczący komisji.
  4. Rada wybiera ze swego grona następujące komisje:
  1. rewizyjną,
  2. remontowo-budowlaną,
  3. socjalną.
  1. Każda komisja składa się przynajmniej z 3 członków.
  2. Rada może powołać innych rodziców z głosem doradczym do pracy w komisjach na stałe lub do rozpatrywania konkretnych spraw.

§3

  1. Posiedzenia prezydium rady i komisji problemowych powinny być organizowane w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku szkolnym.
  2. Posiedzenia winny być organizowane zgodnie z zatwierdzonym planem pracy lub doraźnymi ustaleniami rady lub jej prezydium.
  3. Każde posiedzenie powinno rozpoczynać się od przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania ze zwróceniem szczególnej uwagi na sposób załatwienia przyjętych uchwał lub zgłoszonych wniosków. Przy kontroli należy zaznajomić się z realizacją zaleceń i wniosków własnych, a także przedstawianych przez inne czynniki kontrolne.
  4. W posiedzeniu biorą udział z głosem doradczym członkowie dyrekcji szkoły, a w zależności od potrzeb lub problematyki inne osoby zaproszone.

§4

  1. Plan pracy rady zatwierdza prezydium na pierwszym posiedzeniu po wyborach.
  2. Za realizację przyjętego planu odpowiedzialny jest przewodniczący.
  3. Plan pracy powinien być zgodny z postanowieniami statutu i regulaminów obowiązujących w szkole.

§5

  1. Komisja rewizyjna rozpatruje plany pracy rady, kontroluje jej działalność finansową, sprawdza przestrzeganie zasad gospodarności i celowości wydatków.
  2. Dla realizacji tych zadań komisja podejmuje następujące działania:
  1. ocenia przynajmniej raz w roku działalność finansową rady na podstawie sprawozdawczości oraz własnej kontroli,
  2. ocenia zgodność działalności gospodarczo-finansowej rady z obowiązującymi przepisami,
  3. przekazuje swoje uwagi i spostrzeżenia dotyczące poszczególnych rodzajów działalności rady innym komisjom w celu ich wykorzystania w dalszej pracy.
  1. Komisja rewizyjna odbywa swoje posiedzenia 2 razy w roku.

 

§6

  1. Komisja remontowo-budowlana w swojej działalności wspiera wszelkie prace remontowo-budowlane, malarskie i inne na rzecz szkoły w tym zakresie.
  2. Zajmuje się innymi pracami wynikającymi z postulatów rodziców, a dotyczącymi w pierwszej kolejności bezpieczeństwa i higieny prac ucznia.
  3. Komisja odbywa swoje posiedzenia raz w roku, a w razie konieczności i potrzeby częściej.

§7

  1. Komisja socjalna zajmuje się udzielaniem pomocy finansowej uczniom, będącym w trudnej sytuacji materialnej w miarę potrzeb.
  2. Posiedzenia komisji odbywają się 2 razy w roku szkolnym.

 

 

  1. Zasady powoływania rady rodziców

§8

  1. Wszyscy rodzice mają prawo wyborcze - prawo zgłaszania kandydatów oraz prawo kandydowania.
  2. Kandydaci winni wyrazić zgodę na udział w wyborach i pełnienie funkcji.
  3. Rodzice każdej klasy mają prawo zgłosić od 3 do 5 kandydatów.
  4. Wybory odbywają się na zebraniu przedstawicieli rodziców wszystkich klas przy obecności co najmniej 5 wybranych przedstawicieli.
  5. Zebranie zwołuje dyrektor szkoły, a prowadzi wybrany na posiedzeniu przedstawiciel rodziców.
  6. Formy zgłaszania kandydatów i głosowania ustala się na początku zebrania.
  7. Rodzice na pierwszym posiedzeniu wybierają prezydium rady.
  8. Prezydium na swym pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego, zastępcę, sekretarza, skarbnika i przedstawia do akceptacji rady rodziców.

§9

  1. Skład rady rodziców może być w każdym roku uzupełniany.
  2. Członek rady nie wywiązujący się z przyjętych na siebie obowiązków może być przed upływem kadencji odwołany przez radę rodziców, radę klasową, przez którą został wybrany.
  3. Ustępująca rada rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej rady.

 

 

  1. Postanowienia końcowe

§10

 

Kontrolę działalności finansowej rady prowadzi komisja rewizyjna co najmniej raz w roku.

§11

  1. Dokumentacja pracy rady rodziców.
  1. Czynności rady, jej prezydium i komisji obejmujące posiedzenia i kontrole są dokumentowane w formie protokołów.
  2. Każdy protokół powinien być podpisany przez sekretarza i przewodniczącego, który przewodniczył posiedzeniu lub przeprowadzonej kontroli.
  3. Protokoły powinny być zapisywane w oddzielnej książce.

 

 

 

REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

 

  1. Jednorazowo wolno wypożyczyć 3 książki.
  2. Przy wypożyczaniu książkę należy obejrzeć i zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia.
  3. Czytelnik może wypożyczyć książki wyłącznie na swoje nazwisko.
  4. Nie wolno książek wypożyczonych oddawać samowolnie komu innemu.
  5. Czytelnik odpowiada materialnie za zniszczenie, uszkodzenie lub poplamienie wypożyczonych przez siebie książek.
  6. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu książki. Prośby o zarezerwowanie uwzględnia się w kolejności zgłoszenia.
  7. W przypadkach uzasadnionych biblioteka może żądać zwrotu książek przed upływem ustalonego terminu.
  8. Na trzy tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego książki winny być zwrócone do biblioteki.

 

 

 

ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW DO SZKOŁY

 

  1. Podstawę do zakwalifikowania kandydata do klasy pierwszej w Liceum Ogólnokształcącym jest ukończenie szkoły podstawowej i pozytywny wynik egzaminu wstępnego.
  2. W wyniku egzaminu sporządza się listę przyjętych, gdzie o kolejności miejsca decyduje liczba punktów uzyskanych na egzaminie wstępnym.
  3. Egzamin wstępny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  1. Egzamin pisemny obowiązuje z przedmiotów:

b)* Egzamin ustny obejmuje przedmioty odpowiadające profilowi kształcenia.

Profil humanistyczny - historia z elementami literatury.

 

Profil matematyczno-fizyczny - matematyka z elementami fizyki.

Profil biologiczno-chemiczny - biologia z elementami chemii.

Profil podstawowy - kandydat może wybrać jeden z następujących przedmiotów: język polski, geografia, historia, biologia, fizyka.

  1. Kandydat jest zwolniony z egzaminu wstępnego w przedmiocie uznanym jako kierunkowy dla danego profilu, jeśli z egzaminu pisemnego z języka polskiego i matematyki otrzymał ocenę co najmniej dobrą. Jest to równoznaczne ze zwolnieniem kandydata z egzaminu ustnego i przyjęciem go do szkoły.
  2. Na listę przyjętych do szkoły zostają wpisani w pierwszej kolejności:
  1. laureaci olimpiad przedmiotowych. szczebla wojewódzkiego,
  2. kandydaci z orzeczeniem Wojewódzkiej Poradni Wychowawczo-Zawodowej o przyjęciu do szkoły bez egzaminu wstępnego,
  3. kandydaci, którzy z obu przedmiotów objętych egzaminem pisemnym otrzymali oceny co najmniej dobre.
  1. Pozostali kandydaci zostaną przyjęci w zależności od sumy punktów uzyskanych na egzaminie pisemnym i ustnym.
  2. W przypadku otrzymania dwóch ocen niedostatecznych z egzaminu pisemnego (język polski, matematyka) kandydat zostaje wykluczony z dalszego postępowania kwalifikacyjnego.
  3. W przypadku otrzymania jednej oceny niedostatecznej z egzaminu pisemnego kandydat jest dopuszczony do egzaminu poprawkowego z tego przedmiotu. Po zdaniu egzaminu otrzymuje z tego przedmiotu ilość punktów odpowiadających ocenie miernej za egzamin pisemny.
  4. Kandydaci posiadający zaświadczenie o zakwalifikowaniu do zawodów wojewódzkich (III stopnia) Olimpiady Przedmiotowej zostają zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu i otrzymują maksymalną ilość punktów za ten przedmiot.
  5. W przypadku uzyskania takiej samej ilości punktów przez kilku zdających o pierwszeństwie przyjęcia do szkoły decyduje:
  1. orzeczenie kwalifikacyjne Poradni Wychowawczo-Zawodowej,
  2. średnia ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej,
  3. w przypadku równej ilości punktów i tej samej średniej ocen na świadectwie - średnia ocen z egzaminu wstępnego.
  1. Egzamin pisemny może być przeprowadzony w sposób kodowany, pozwalający na zachowanie pełnej anonimowości zdających.
  2. Przy ustalaniu liczby punktów za wynik egzaminu wstępnego przyjmuje się następującą wartość ocen:
  3. celujący: 6 pkt.

    bardzo dobry: 5 pkt.

    dobry: 4 pkt.

    dostateczny: 3 pkt.

    dopuszczający: 2 pkt.

  4. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej przyjmuje się następującą wartość ocen:

celujący: 4 pkt.

bardzo dobry: 3 pkt.

dobry: 2 pkt.

dostateczny: 1 pkt.

 

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW

 

 

Dotyczy Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Żywcu.

 

Klasyfikacja, ocenianie i promowanie LO dla Dorosłych w odrębnych przepisach.

 

  1. Podstawa prawna
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 19.04.1999 roku, statut szkoły oraz program wychowawczy szkoły.

     

  3. Ogólne zasady oceniania wewnątrzszkolnego

§1

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności według wymagań edukacyjnych, wynikających z programów nauczania oraz zasad formułowania oceny.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
  1. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
  2. udzielenie uczniowi pomocy w planowaniu jego rozwoju,
  3. motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  4. dostarczanie rodzicom lub prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów, rodziców lub prawnych opiekunów,
  2. bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według ogólnie przyjętej skali,
  3. przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
  4. ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i określenie warunków ich poprawiania.
  1. Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.
  2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców lub prawnych opiekunów o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z realizowanego poprzez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
  3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców lub prawnych opiekunów o zasadach oceniania zachowania.

 

  1. Jawność ocen

 

§ 2

  1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców lub prawnych opiekunów. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice lub prawni opiekunowie otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli.
  2. Na prośbę ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

 

  1. Dostosowanie wymagań

§3

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne, o których mowa w §1 ust. 5 w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
  2. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki (jeśli nie są one zajęciami kierunkowymi) - należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§4

  1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
  2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
  3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
  4. Każdy nauczyciel-wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o obniżonych wymaganiach edukacyjnych danego ucznia, zaś nauczyciel uczący danego przedmiotu zapoznaje się z tą opinią stosując odpowiednie zalecenia i wskazówki.

 

  1. Tryb oceniania i skala ocen

 

§5

  1. Podanie przez nauczycieli wszystkich przedmiotów wymagań edukacyjnych i informowanie o nich uczniów, rodziców lub prawnych opiekunów.
  1. Skala ocen:
  1. Dopuszczalne są skróty w przypadku oceny bieżącej i klasyfikacyjnej śródrocznej:
  1. Oceny końcoworoczne zapisywane są w dzienniku lekcyjnym i arkuszu ocen w pełnym brzmieniu.
  2. Oceny bieżące (cząstkowe) mogą być w swej skali rozszerzone o znaki pomocnicze: plus (+) i minus (-).
  3. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne są ocenami pełnymi.

§6

  1. Nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów sporządzają w dziennikach lekcyjnych ujednoliconą legendę oceniania; kolor czerwony oznacza sprawdziany pisemne i testy, kolor niebieski lub czarny oznacza inne formy pracy i aktywności ucznia.

§7

  1. W ciągu semestru uczeń ma prawo być nieprzygotowany jeden raz w przypadku przedmiotów do 2 godzin tygodniowo oraz dwa razy w przypadku przedmiotów o większym tygodniowym wymiarze godzin niż 2 (statut szkoły).
  2. Uczeń zobowiązany jest do zgłaszania nieprzygotowania przed lekcją, zaś nauczyciel odnotowuje to w dzienniku lekcyjnym skrótem "np".
  3. Po dłuższej nieobecności ucznia w szkole, spowodowanej chorobą, uczeń uzupełnia braki zgodnie z zasadami ustalonymi przez uczącego danego przedmiotu.

§8

  1. Nauczyciel uczący danego przedmiotu winien w dzienniku lekcyjnym opisać rubryki: aktywność, zadania klasowe, zadania domowe, wypowiedzi ustne itp., aby na zebraniu z rodzicami można było udzielić pełnej informacji dotyczącej pracy ucznia.
  2. Zgodnie z zasadą systematycznego oceniania wyników nauczania przez nauczyciela dostosowuje się ilość ocen cząstkowych do ilości godzin danego przedmiotu w jego wymiarze tygodniowym, stosując zasadę: ilość lekcji w tygodniu +1 dla przedmiotów 1, 2 i 3 godzinnych, i co najmniej +2 dla przedmiotów 4, 5 i 6 godzinnych. Od niniejszej zasady z uwagi na skrócony czas trwania ostatniego semestru w kl. IV-tych zwolnieni są prowadzący zajęcia edukacyjne w wymiarze tygodniowym powyżej 1 godziny.

 

 

 

  1. Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna

§9

  1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według obowiązującej skali ocen oraz ustaleniu oceny z zachowania.
  2. Ocenę z zachowania ustala wychowawca w oparciu o szczegółowy regulamin oceniania zachowania zawarty w statucie szkoły.

§10

  1. Na tydzień przed śródrocznym (końcoworocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele zobowiązani są poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych.
  2. Na jeden miesiąc przed klasyfikacją śródroczną (końcoworoczną) uczeń oraz jego rodzice lub prawni opiekunowie winni być poinformowani o przewidywanej ocenie niedostatecznej poprzez wezwanie rodziców lub prawnych opiekunów odnotowane w dzienniku lekcyjnym i stwierdzone ich podpisem, albo wysłanie informacji listem poleconym.
  3. Formy informowania rodziców lub prawnych opiekunów o postępach w nauce:
  1. planowane spotkania rodziców z wychowawcą zgodnie z harmonogramem zawartym w planie dydaktyczno-wychowawczym szkoły,
  2. indywidualne kontakty rodziców z nauczycielami w uzasadnionych przypadkach,
  3. rodzice lub prawni opiekunowie mają prawo wglądu do prac pisemnych w obecności nauczyciela danego przedmiotu.
  1. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
  2. Nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do opracowania szczegółowych kryteriów wymagań na poszczególne stopnie, kierując się podstawą programową i standardami wymagań.
  3. Uczeń otrzymuje promocję (kończy szkołę) z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku końcoworocznej klasyfikacji średnią ocen z wszystkich przedmiotów obowiązkowych ponad 4,75 i ocenę zachowania co najmniej dobrą. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
  4. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem, jeżeli spełnia warunki, o których mowa w ust. 1 i ponadto uzyska średnią z wszystkich ocen egzaminu dojrzałości wynoszącą co najmniej 4,60.

 

  1. Egzamin poprawkowy i klasyfikacyjny

§11

  1. Ustalona przez nauczyciela końcoworoczna ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem §15 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 19.04.1999 roku.
  2. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
  3. Tryb i terminy przeprowadzenia egzaminu poprawkowego regulują odrębne przepisy zawarte w §15 Rozporządzenia MEN z dnia 19.04.1999 roku.
  1. Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności (co najmniej 50%) na zajęciach lekcyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednego, kilku lub wszystkich stopni okresowych (rocznych).
  2. Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nieklasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem (nauczycielami) przedmiotu (przedmiotów) wyznacza - w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami - egzamin klasyfikacyjny z materiału programowo zrealizowanego w danym okresie (roku szkolnym). W przypadku ucznia nieklasyfikowanego w ostatnim okresie, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
  3. Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nieklasyfikowanego z przyczyn nieusprawiedliwionych, rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów obowiązkowych.
  4. Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki oraz uczniowi ubiegającemu się o prawo zdawania ustnego egzaminu dojrzałości z języka obcego opanowanego poza szkołą, zgodnie z wymaganiami obowiązującego programu nauczania tego języka.
  5. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w punktach 2, 3 i 4, przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
  6. Do egzaminów klasyfikacyjnych wymienionych w punktach 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednie przepisy §12 punkty 5, 6 i 8.
  7. Pytania (ćwiczenia) egzaminacyjne ustala egzaminator w porozumieniu z przewodniczącym komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń) powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen wymienionych w §5 punkt 2 i §10 punkt 5.
  8. Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminator ustala stopień według skali stopni wymienionej w §5 punkt 2.
  9. Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego wymienionego w punkcie 3, uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w terminie trzech dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który powołuje komisję egzaminacyjną działającą w składzie i na zasadach określonych w §12 punkt 4 - 9.
  10. Uczeń, któremu rada pedagogiczna nie wyraziła zgody na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów obowiązkowych, jeżeli chce ukończyć szkołę lub uzyskać promocję do następnej klasy musi spełnić następujące warunki w ostatnim okresie roku szkolnego; posiadać:
    1. wzorową frekwencję,
    2. pozytywne oceny z poszczególnych przedmiotów,
    3. zachowanie co najmniej poprawne,
    4. wykazać się w formie ustalonej przez nauczyciela posiadaniem wiedzy i umiejętności wymaganych co najmniej na ocenę dopuszczającą na jeden miesiąc przed klasyfikacją końcoworoczną.

Nie spełnienie jednego spośród wymienionych warunków wyklucza promocję ucznia do następnej klasy.

  1. Egzamin sprawdzający

§12

  1. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego celem poprawienia oceny okresowej (rocznej), jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena jest, jego zdaniem, oceną zaniżoną.
  2. Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który opuścił w semestrze co najmniej 10% obecności na zajęciach lekcyjnych i otrzymał więcej niż jedną ocenę niedostateczną.
  3. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej w danym okresie (roku szkolnym). Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć dydaktycznych przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
  4. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje 3 - osobową komisję w składzie:
  1. przewodniczący komisji przedmiotowej - jako przewodniczący komisji;
  2. nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu - jako egzaminator;
  3. nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
  1. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, elementy informatyki i wychowanie fizyczne.
  2. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
  3. Komisja, o której mowa w ust. 4, może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego:
  1. podwyższyć stopień - w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
  2. pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela - w przypadku wyniku egzaminu pokrywającego się z ustaloną przez nauczyciela oceną.
  1. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający:
  1. skład komisji,
  2. termin egzaminu,
  3. pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne,
  4. wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję.

Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.

  1. Od ustalonego przez komisję stopnia uczniowi nie przysługuje odwołanie.

 

  1. Ocena zachowania

 

Określa regulamin oceniania zachowania.

 

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

  1. Celem głównym programu jest wszechstronny rozwój osobowości poprzez stworzenie takiej atmosfery, która umożliwi uczniom bycie aktywnymi, samodzielnymi i odpowiedzialnymi członkami społeczności szkolnej.
  2. Wyznacznikiem działań wychowawczych jest ceremoniał szkoły, na który składa się:
  1. Elementami tworzącymi program są:

 

 

System wychowawczy szkoły jest długofalowy i obejmuje cały cykl kształcenia.

Zakłada się, że każdy uczeń świadomie przystąpił do społeczności szkolnej i zdecydował się na jej współtworzenie.

Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami - wychowują poprzez swoją osobowość i konkretne działanie.

Każdy uczeń ma obowiązek uczyć się i uczestniczyć w zajęciach.

 

Lp.

Zadania ogólnowychowawcze

Zadania szczegółowe

Metody i sposoby realizacji

1.

Kształtowanie kultury osobistej Zwrócenie uwagi na:
  • godne zachowanie,
  • postawę społeczną,
  • kulturę języka,
  • schludny wygląd zewnętrzny,
  • szacunek do drugiej osoby.
Tematyczne godziny wychowawcze w/g planu,

Realizacja na wszystkich przedmiotach.

2.

Rozwijanie zdolności do samodzielnego myślenia, samowiedzy, samowychowania. Formy:
  • praca samokształce-niowa,

Etapy pracy rozwojowej:

  • poznanie, doświadczenie, działanie,
  • rozwój motywacji pozytywnej,
  • uświadomienie uczniowi użyteczności i celowości jego bycia.
Udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych

Praca w kółkach: recytatorskim, plastycznym i filozoficznym,

Uczestnictwo w wycie-czkach dydaktycznych.

Zaznajomienie z ofertami targów edukacyjnych: komputerowych, książki, wgląd do informatorów wyższych uczelni.

Spotkania warsztatowe.

3.

Pozytywne nastawienie wobec innych ludzi i reagowanie na ich potrzeby. Rozwijanie:
  • wrażliwości moralnej jako równoważnika rozwoju,
  • odpowiedzialności za drugiego człowieka,
  • tolerancji,
  • zrozumienia, życzliwości,
  • koleżeństwa.
Udział w wszelkiego rodzaju akcjach charytatywnych (centralnych, lokalnych, Szkole Specjalnej - Mikołajki, zbiórka odzieży, dary dla dzieci z miejsc dotkniętych klęską).

Współpraca z dziećmi niepełnosprawnymi i zaniedbanymi środowiskowo.

Wsparcie dla uczniów dotkniętych przewlekłą chorobą.

4.

Umiejętność budowania więzi między pokoleniami. Prawidłowe kształtowanie relacji:

uczeń - nauczyciel,

dzieci - rodzice.

Podtrzymywanie więzi z emerytowanymi nauczycielami naszej szkoły.

Szkolne spotkania rodzice - dzieci.

Wizyty w domu spokojnej starości.

Zajęcia tematyczne.

Odwiedzanie grobów zmarłych nauczycieli w dzień Wszystkich Świętych.

5.

Szacunek wobec drugiego człowieka. Dotyczy w szczególności:
  • różnych narodów i ras,
  • wyznawców innych religii,
  • poszanowania symboli narodowych i religijnych.
Tematyczne lekcje wychowawcze.

Zajęcia dydaktyczne.

Wycieczki dydaktyczne.

Zajęcia tematyczne.

6.

Miłość i szacunek do ojczyzny. Poprzez:
  • poznanie historii, kultury i tradycji,
  • troska o utrzymanie i pomnażanie tego dziedzictwa,
  • godne reprezentowanie kraju na zewnątrz.
Udział w szkolnych i lokalnych uroczystościach.

Tworzenie scenariuszy tych uroczystości i rocznic narodowych.

Zajęcia dydaktyczne.

Wycieczki zagraniczne.

7.

Ukazywanie negatywnych zjawisk społecznych oraz wyrabianie postaw odpornych wobec tych zjawisk.
  • budzenie wrażliwości moralnej,
  • życie zgodne z normami etycznymi,
  • kształtowanie umiejętności odmawiania,
  • znalezienie sposobu na życie.
Stała współpraca z pedagogiem szkolnym w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych.

Zajęcia z zakresu profilaktyki.

Spotkania z wybitnymi ludźmi zajmującymi się działalnością profilaktyczną i charytatywną.

Indywidualne rozmowy.

Zajęcia warsztatowe.

8.

Samorządność i udział w tym procesie. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi poprzez:
  • negocjacje i kompromis,
  • aktywność społeczną i samodzielne podejmowanie zadań,
  • odpowiedzialność za swoje decyzje i czyny.
Twórcza działalność samorządu szkolnego.

Udział młodzieży w tworzeniu prawa szkolnego (regulamin szkoły, statut szkoły, ocena pracy nauczyciela).

Udział w życiu środowiska lokalnego (otwarte sesje).

9.

Kształtowanie osobowości poprzez wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  • dbanie o własne bezpieczeństwo,
  • dbanie o bezpieczeństwo innych,
  • zachowanie dystansu w kontaktach z nieznajomymi.
Pełnienie dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw.

Pełnienie dyżurów przez młodzież na terenie szkoły.

Informacje o zagrożeniach ze strony sekt.

10.

Wspieranie w budowaniu koncepcji własnego życia. Wskazanie na:
  • wartości rodziny w życiu osobistym człowieka,
  • kształtowanie postaw moralnych,
  • poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
  • utwierdzanie w celowości swojego istnienia,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości.
Zajęcia dydaktyczne.

Zajęcia warsztatowe.

Wzmacnianie i wspieranie młodzieży w ich koncepcjach dorosłości na zajęciach wychowawczych.

Przygotowanie do życia w rodzinie.

11.

Podtrzymywanie i rozwijanie dobrych tradycji szkoły.
  • edukacja kulturalna,
  • aktywny udział w życiu społeczności szkolnej.
  • uczestnictwo młodzieży w spektaklach teatralnych, koncertach filharmonii, wystawach, projekcjach filmowych, innych koncertach.

12.

Umiejętność obcowania z przyrodą.
  • ochrona środowiska i dbałość o nie,
  • odkrywanie piękna przyrody.
Udział w akcjach ekologicznych.

"Sprzątanie świata".

Zadrzewianie terenów leśnych.

Zbiórka surowców wtórnych (baterie).

Dbanie o tereny wokół szkoły.

"Dzień czystości wody".

  

REGULAMIN OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW

 

  1. Tryb i zasady ustalania ocen zachowania uczniów
  1. Ocenę ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii samorządu klasowego i uczących w danej klasie.
  2. Nauczyciele winni zgłaszać na bieżąco uwagi o zachowaniu uczniów.
  3. Proponuje się przeznaczyć strony 121 i 122 w dzienniku lekcyjnym na uwagi o sprawowaniu uczniów.
  4. Ustalona ocena zachowania może być zmieniona przez wychowawcę w przypadku:
  1. zgłoszenia przez uczących w tej klasie sytuacji mającej wpływ na zmianę oceny,
  2. nieobecności nieusprawiedliwionej ucznia na zajęciach lekcyjnych w okresie klasyfikacji końcoworocznej - termin usprawiedliwienia w tej sytuacji ustala wychowawca, lecz nie może to być termin późniejszy niż dzień wydania świadectw.
  1. W przypadku uwag interwencyjnych dotyczących zachowania się ucznia poza szkołą zgłoszonych przez służby porządkowe lub osoby postronne, wychowawca wstrzymuje ocenę zachowania ucznia do rozpatrzenia jej przez radę pedagogiczną na posiedzeniu plenarnym.
  2. Ocena zachowania musi być podana uczniom na trzy dni przed konferencją klasyfikacyjną.

 

  1. Szczegółowe kryteria ocen zachowania uczniów

 

1. Od klasy I do III przyjmuje się następującą punktację:

Stosunek do nauki (średnia ocen)

Frekwencja

Godziny nieusprawiedliwione i spóźnienia nieusprawiedliwione można ująć razem.

 

Kultura osobista

Punktację ustala wychowawca (0 - 3 pkt.) i samorząd klasowy (0 - 3 pkt.).

Razem maksimum: 6 pkt.

Ocenia się:

  1. przestrzeganie form grzecznościowych na terenie szkoły i poza nią,
  2. zachowanie na lekcjach,
  3. kultura słowa,
  4. przestrzeganie regulaminu szkolnego, w tym również noszenie identyfikatorów i obuwia zmiennego.

Zaangażowanie w pracy społecznej na terenie szkoły i poza szkołą

Punktację ustala wychowawca (0 - 6 pkt.).

Ocenia się:

  1. dbałość o estetyczny wygląd klasy (czystość, gazetki, kwiaty...),
  2. aktywną pracę w samorządzie klasowym i szkolnym,
  3. prowadzenie działalności społecznej i charytatywnej na rzecz środowiska (ZHP, PCK, pomoc społeczna itp.).

Udział ucznia w olimpiadach i konkursach

 

 

Uwaga: Wychowawca klasy odejmuje 10 pkt. od uzyskanej sumy punktów w przypadku niszczenia lub braku poszanowania mienia szkoły oraz odejmuje 3 pkt. w przypadku stwierdzenia przez samorząd szkolny trzykrotnego braku identyfikatora lub obuwia zmiennego.

 

 

Powyższe składniki oceny zachowania uczniów pozwalają sformułować następującą skalę ocen:

 

 

Zachowanie Suma punktów

wzorowe: powyżej 22 pkt.

dobre: od 14 do 22 pkt.

poprawne: poniżej 14 pkt.

nieodpowiednie: ustala się w poszczególnych przypadkach indywidualnie

 

Podany powyżej regulamin ustalania oceny zachowania i liczba punktów otrzymanych przez uczniów winna być traktowana jako pomoc dla nauczyciela-wychowawcy. Ostateczną decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca.

 

  1. W klasach czwartych wprowadza się dodatkowe ustalenia:
  1. ocena zachowania ucznia kończącego szkołę ma charakter indywidualny,
  2. jako wyjściową ocenę przyjmuje się ocenę dobrą.

 

  1. Tryb odwoławczy od ustalonych ocen zachowania uczniów

 

W ciągu trzech dni po ogłoszeniu oceny zachowania uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się od uzyskanej oceny. Odwołanie pisemne ze szczegółowym uzasadnieniem składa się do wychowawcy klasy. Do rozpatrzenia podania pedagog szkolny powołuje komisję złożoną z czterech osób.

W skład komisji wchodzą: pedagog szkolny, wychowawca i dwóch nauczycieli uczących w danej klasie.

Od decyzji komisji nie można się odwołać.