NAZWA I TYP SZKOŁY, JEJ CELE I ZADANIA
Organem prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe w Żywcu, a nadzór sprawuje Bielsko-Bialska Delegatura Nadzoru Pedagogicznego przy Śląskim Kuratorium Oświaty w Katowicach.
ORGANY SZKOŁY ORAZ ICH ZADANIA
§6
§21
Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Zadania oraz uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela.
Zadania nauczyciela - wychowawcy.
Uprawnienia nauczyciela - wychowawcy.
Odpowiedzialność nauczyciela - wychowawcy.
Identycznie jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:
Rozdział VI
Nieobecności na pierwszych lekcjach mogą być usprawiedliwione w wypadku spóźnienia pociągu lub autobusu.
Zwolnienia z pojedynczych lekcji w danym dniu uwzględnione są tylko w przypadku osobistego zgłoszenia się rodzica w danym dniu lub wcześniej.
dyrekcja w terminie wyznaczonym przeprowadza rozmowę ostrzegawczą z uczniem w obecności jego rodziców, a w razie ponownego wystąpienia powyższych uchybień następuje skreślenie z listy uczniów.
Szkoła posiada sztandar oraz stosuje własny ceremoniał szkolny.
Tradycje i ceremoniał szkolny.
My - uczniowie klas pierwszych,
wstępujący w progi Liceum Ogólnokształcącego,
stajemy przed historycznym sztandarem szkoły
i uroczyście ślubujemy: stać się godnym jej szczytnych tradycji,kształtować swoje umysły i charaktery tak,
by w przyszłości mogła być z nas dumna,
szanować tradycje naszego narodu,
rozwijać w sobie postawę obywatelską,
pamiętając o tym, że na naszą naukę
i wychowanie składa się trud nauczycieli
i rodziców, ślubujemy nie zawieść pokładanego w nas zaufania
i starać się odpowiedzieć na ten trud
wysiłkiem naszych umysłów i serc
REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
§10
§6
Kontrolę działalności finansowej rady prowadzi komisja rewizyjna co najmniej raz w roku.
ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW DO SZKOŁY
b)* Egzamin ustny obejmuje przedmioty odpowiadające profilowi kształcenia.
Profil humanistyczny - historia z elementami literatury.
Profil matematyczno-fizyczny - matematyka z elementami fizyki.
Profil biologiczno-chemiczny - biologia z elementami chemii.
Profil podstawowy - kandydat może wybrać jeden z następujących przedmiotów: język polski, geografia, historia, biologia, fizyka.
celujący: 6 pkt.
bardzo dobry: 5 pkt.
dobry: 4 pkt.
dostateczny: 3 pkt.
dopuszczający: 2 pkt.
celujący: 4 pkt.
bardzo dobry: 3 pkt.
dobry: 2 pkt.
dostateczny: 1 pkt.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
Dotyczy Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Żywcu.
Klasyfikacja, ocenianie i promowanie LO dla Dorosłych w odrębnych przepisach.
Rozporządzenie MEN z dnia 19.04.1999 roku, statut szkoły oraz program wychowawczy szkoły.
§1
§ 2
§3
§4
§5
§6
§7
§8
§9
§10
§11
Nie spełnienie jednego spośród wymienionych warunków wyklucza promocję ucznia do następnej klasy.
§12
Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.
Określa regulamin oceniania zachowania.
WEWNĄTRZSZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
System wychowawczy szkoły jest długofalowy i obejmuje cały cykl kształcenia.
Zakłada się, że każdy uczeń świadomie przystąpił do społeczności szkolnej i zdecydował się na jej współtworzenie.
Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami - wychowują poprzez swoją osobowość i konkretne działanie.
Każdy uczeń ma obowiązek uczyć się i uczestniczyć w zajęciach.
Lp. |
Zadania ogólnowychowawcze |
Zadania szczegółowe |
Metody i sposoby realizacji |
1. |
Kształtowanie kultury osobistej | Zwrócenie uwagi na:
|
Tematyczne godziny wychowawcze w/g
planu, Realizacja na wszystkich przedmiotach. |
2. |
Rozwijanie zdolności do samodzielnego myślenia, samowiedzy, samowychowania. | Formy:
Etapy pracy rozwojowej:
|
Udział w
olimpiadach i konkursach przedmiotowychPraca w kółkach: recytatorskim, plastycznym i filozoficznym,
Uczestnictwo w wycie-czkach dydaktycznych. Zaznajomienie z ofertami targów edukacyjnych: komputerowych, książki, wgląd do informatorów wyższych uczelni. Spotkania warsztatowe. |
3. |
Pozytywne nastawienie wobec innych ludzi i reagowanie na ich potrzeby. | Rozwijanie:
|
Udział w
wszelkiego rodzaju akcjach charytatywnych (centralnych, lokalnych, Szkole Specjalnej -
Mikołajki, zbiórka odzieży, dary dla dzieci z miejsc dotkniętych klęską). Współpraca z dziećmi niepełnosprawnymi i zaniedbanymi środowiskowo. Wsparcie dla uczniów dotkniętych przewlekłą chorobą. |
4. |
Umiejętność budowania więzi między pokoleniami. | Prawidłowe
kształtowanie relacji: uczeń - nauczyciel, dzieci - rodzice. |
Podtrzymywanie
więzi z emerytowanymi nauczycielami naszej szkoły. Szkolne spotkania rodzice - dzieci. Wizyty w domu spokojnej starości. Zajęcia tematyczne. Odwiedzanie grobów zmarłych nauczycieli w dzień Wszystkich Świętych. |
5. |
Szacunek wobec drugiego człowieka. | Dotyczy w
szczególności:
|
Tematyczne lekcje wychowawcze. Zajęcia dydaktyczne. Wycieczki dydaktyczne. Zajęcia tematyczne. |
6. |
Miłość i szacunek do ojczyzny. | Poprzez:
|
Udział w
szkolnych i lokalnych uroczystościach. Tworzenie scenariuszy tych uroczystości i rocznic narodowych. Zajęcia dydaktyczne. Wycieczki zagraniczne. |
7. |
Ukazywanie negatywnych zjawisk społecznych oraz wyrabianie postaw odpornych wobec tych zjawisk. |
|
Stała
współpraca z pedagogiem szkolnym w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych.Zajęcia z zakresu
profilaktyki.
Spotkania z wybitnymi ludźmi zajmującymi się działalnością profilaktyczną i charytatywną. Indywidualne rozmowy. Zajęcia warsztatowe. |
8. |
Samorządność i udział w tym procesie. | Kształtowanie
umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi poprzez: |
Twórcza
działalność samorządu szkolnego. Udział młodzieży w tworzeniu prawa szkolnego (regulamin szkoły, statut szkoły, ocena pracy nauczyciela). Udział w życiu środowiska lokalnego (otwarte sesje). |
9. |
Kształtowanie osobowości poprzez wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. |
|
Pełnienie
dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw. Pełnienie dyżurów przez młodzież na terenie szkoły. Informacje o zagrożeniach ze strony sekt. |
10. |
Wspieranie w budowaniu koncepcji własnego życia. | Wskazanie na:
|
Zajęcia
dydaktyczne. Zajęcia warsztatowe. Wzmacnianie i wspieranie młodzieży w ich koncepcjach dorosłości na zajęciach wychowawczych. Przygotowanie do życia w rodzinie. |
11. |
Podtrzymywanie i rozwijanie dobrych tradycji szkoły. |
|
|
12. |
Umiejętność obcowania z przyrodą. |
|
Udział w
akcjach ekologicznych. "Sprzątanie świata". Zadrzewianie terenów leśnych. Zbiórka surowców wtórnych (baterie). Dbanie o tereny wokół szkoły. "Dzień czystości wody". |
REGULAMIN OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
1. Od klasy I do III przyjmuje się następującą punktację:
Stosunek do nauki (średnia ocen)
Frekwencja
Godziny nieusprawiedliwione i spóźnienia nieusprawiedliwione można ująć razem.
Kultura osobista
Punktację ustala wychowawca (0 - 3 pkt.) i samorząd klasowy (0 - 3 pkt.).
Razem maksimum: 6 pkt.
Ocenia się:
Zaangażowanie w pracy społecznej na terenie szkoły i poza szkołą
Punktację ustala wychowawca (0 - 6 pkt.).
Ocenia się:
Udział ucznia w olimpiadach i konkursach
Uwaga: Wychowawca klasy odejmuje 10 pkt. od uzyskanej sumy punktów w przypadku niszczenia lub braku poszanowania mienia szkoły oraz odejmuje 3 pkt. w przypadku stwierdzenia przez samorząd szkolny trzykrotnego braku identyfikatora lub obuwia zmiennego.
Powyższe składniki oceny zachowania uczniów pozwalają sformułować następującą skalę ocen:
Zachowanie Suma punktów
wzorowe: powyżej 22 pkt.
dobre: od 14 do 22 pkt.
poprawne: poniżej 14 pkt.
nieodpowiednie: ustala się w poszczególnych przypadkach indywidualnie
Podany powyżej regulamin ustalania oceny zachowania i liczba punktów otrzymanych przez uczniów winna być traktowana jako pomoc dla nauczyciela-wychowawcy. Ostateczną decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca.
W ciągu trzech dni po ogłoszeniu oceny zachowania uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się od uzyskanej oceny. Odwołanie pisemne ze szczegółowym uzasadnieniem składa się do wychowawcy klasy. Do rozpatrzenia podania pedagog szkolny powołuje komisję złożoną z czterech osób.
W skład komisji wchodzą: pedagog szkolny, wychowawca i dwóch nauczycieli uczących w danej klasie.
Od decyzji komisji nie można się odwołać.